Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kdo vlastně v roce 1945 zatopil metro v Berlíně? Mýtus a pravděpodobná realita.

Opět je tu květen, opět je tu výročí konce druhé světové války. Opět je tu otázka, kdo vlastně nechal zatopit berlínské metro. Byl to šílený Hitler nebo tomu bylo trochu jinak?

Úvod

V současnosti Česká televize opakuje sovětský seriál Osvobození. Na svou dobu jistě impozantní projekt, i přes určitý ideologický nádech a "vynucené" korekce historických faktů ze strany tehdejšího sovětského vedení je to bezesporu jedno z nejlepších děl, které dění na východní frontě popisuje. Nicméně, pravděpodobně dramaticky zobrazuje scénu, která se nikdy ve skutečnosti neudála. Napůl šílený Vůdce vydává rozkaz, aby bylo zatopeno metro, ve kterém jsou tisíce německých civilistů, raněných vojáků a samozřejmě vojáci sovětští. Nastává apokalypsa. Podobná scéna se objevuje i v jiných filmech a dokonce i v akčním seriálu z mého mládí, "easternu" Čtyři v tanku a pes. Hrdinná osádka tanku Rudý spolu s psem Šarikem projede zatopeným metrem a "vykouří" poslední německé vojáky před Reichstagem. Ale bylo tomu skutečně tak? Co říkají dobové dokumenty a bylo to vůbec technicky možné, jak je to těmito díly líčeno? Co je pravda a co propagandistické "vylepšování" či "ohýbání" reality? Proč vlastně tato legenda vznikla? Nedávalo mi to spát. Před časem jsem narazil na jeden článek z roku 1948. Vyšel v odborném technickém časopise v poválečném Německu „Straßen- und Tiefbau“, Heft 11/1948. Napsal ho Dipl.-Ing. Rudolf Berger pod názvem Die Wiederingangsetzung der U-Bahn. Autor v něm bez jakéhokoliv ideologického zabarvení popisuje rozsah a průběh škod na systému berlínské podzemní dráhy utrpěných během války a postup jejich oprav. Část textu je věnována zatopení tunelů a jeho příčinám. Začal jsem proto pátrat v dalších dokumentech a knihách. Našel jsem dokonce "konstrukční" výkresy staveb atd. A ono to všechno začínalo vycházet trochu jinak, než líčí v úvodu zmiňovaný sovětský film a tradovaná "urban legend" o šíleném Hitlerovi, bezcitných esesácích a hrdinných zachráncích, sovětských vojácích.

Jako u každé podobné události, pokud ji chceme pochopit, je třeba si položit otázky, zda je vůbec mechanismus vzniku, který je předkládán, možný, potom jak celá události reálně probíhala a konečně kdo vlastně z ní mohl mít prospěch. Pokusím se proto tuto metodiku dodržet a v závěru nabídnout vysvětlení, které snad má racionální jádro na základě všech zveřejněných informací. Tedy zkusit porovnat a analyzovat fakta a nikoliv slepě věřit propagandě, ať je jakákoliv.

1. Berlínský U-Bahn a S-Bahn, dva oddělené systémy

Pro pochopení mechanismu zatopení berlínského podzemí je třeba si nejdříve udělat jasno v tom, jak vlastně vypadají a jak s sebou jednotlivé systémy souvisí a na sebe navazují. V době II. světové války byly v Berlíně v podstatě 3 systémy veřejné městské dopravy poháněné elektrickou energií, tedy nezávislé na žalostném stavu zásobování kapalnými pohonnými hmotami. Jednalo se o městskou železnici Stadtbahn, označovanou jako S-Bahn, podzemní dráhu (metro) Untergrundbahn, označovanou jako U-Bahn a pouliční elektrickou dráhu Straßenbahn, neboli tramvaj. S-Bahn sloužila k přepravě na delší vzdálenosti po městě a v nejbližším okolí města, U-Bahn byla páteří dopravy v hustě urbanizované části města a Straßenbahn zajišťovala místní spoje a dopravu tam, kde S- a ani U-bahn nebyly. Doplňkem byly autobusy.

S-Bahn měla v zásadě charakter klasické železnice a její trati vedly prakticky všude po povrchu (Berlín leží v rovinaté krajině). Postupně byly vybudovány radiální trasy a okružní trať zvaná Ringbahn. Radiální trasy ovšem končily na hlavových nádražích a průjezd přes centrum města a přímý přestup na další dopravní systémy (U-Bahn, tramvaj, bus) zde nebyl možný. Jednoduše to nebylo optimální řešení. Dlouho se vedly diskuze o tom, jak problém vyřešit až bylo navrženo vybudovat podzemní propojení v severojižním směru, tzv. Nord-Süd S-Bahn Tunnel přímo přes centrum města. Jedná se o cca 6 km dlouhý dvoukolejný železniční tunel začínající na severu u stanice Nordbahnhof (dříve Stettiner Bhf.) a pokračující skrz centrum přes stanice Oranienburger Straße, Friedrichstraße (zde je přímé pěší propojení s U-Bahn), Brandenburger Tor (dříve Unter den Linden), Potsdamer Platz, Anhalter Bahnhof směrem na Südkreuz. V jižní části se ještě větví (v km 4,7) na odbočku do stanice Schöneberg. Tunel na dvou místech podchází vodní toky, a sice řeku Spree u Ebertbrücke a Landwehrkanal necelých 100 m západně od Möckernbrücke.

Jak už jsem uvedl, Berlín leží v rovině v oblasti, kde je mnoho vodních toků a ploch, městem protéká řeka Spree, vede jeden z větších vodních plavebních kanálů (Landwehrkanal) a podloží města je tvořeno sedimenty nasycenými spodními vodami. Stavba Nord-Süd S-Bahn Tunnel probíhala v létech 1933 až 1939, čemuž odpovídala i nasazená mechanizace a postupy. Celý tunelový úsek včetně stanic byl stavěn z povrchu v otevřené stavební jámě. Trasa tunelu je vedena pod širokými ulicemi, přes parky, náměstí atd., tudíž takový postup nevyžadoval velké demolice nadzemní zástavby. Jednalo se klasický postup „cut and cover“, tedy nejdříve byl v daném úseku vyhlouben dostatečně hluboký a široký výkop, zajištěno jeho odvodňování prostřednictvím systému čerpání průsakových podzemních vod a následně vybetonováno dno a stěny budoucího tunelu. Nakonec byl vybetonován strop, těleso tunelu bylo opatřeno izolací proti vodě, celé dílo zasypáno a povrch uveden do původního stavu. V poslední kroku byl tunel opatřen železničním svrškem a potřebnou technologií. Na povrchu zůstaly jen vstupy do podzemí a vyústění ventilace. S ohledem na způsob stavby a niveletu terénu se tunel nachází velmi mělko pod povrchem a vodní toky, tj. řeku Spree a Landwehrkanal, podchází v minimální hloubce (strop tunelu prakticky tvoří dno toku).

 

 

Tunel S-Bahn tvořil zcela oddělený systém až na jedno místo, kde je fyzicky propojen se systémem U-Bahn. Tím je stanice Friedrichstraße, kde se kříží s tehdejší trasou C, nyní označenou jako U6. V tomto místě tunel trasy C podchází tunel S-Bahn a nástupiště stanic obou systémů jsou propojena spojovacím schodištěm a chodbou. Dalším přestupním místem mezi systémem U-Bahn a podzemní stanicí S-Bahn byla stanice Potsdamer Platz – tam ovšem byly oba systémy zcela fyzicky odděleny a přestup se děl po povrchu.

Systém U-bahn před válkou a za II. světové války tvořily v podstatě spojené nadzemní (tzv. Hochbahn) a podzemní úseky označené jako trasy A, B, C, D a E. Podzemní úseky stejně byly jako v případě severojižního tunelu S-Bahn stavěny z povrchu a v minimální hloubce pod terénem, v podstatě přímo pod úrovní ulic. Stavba započala již před I. světovou válkou a víceméně kontinuálně probíhala až do začátku druhé.

Na několika místech tunely podcházejí řeku Spree. Tyto podchody byly opatřeny protizáplavovými vraty. Tunely byly budovány z železobetonu, ve stanicích a na exponovaných místech byly zesíleny ocelovými profily. V místech, kde podcházely vodní toky, byly kvůli ochraně před poškozením plavidly jejich vrchní povrchy zesíleny ocelovými deskami. Pro náš případ je převážně důležitý podchod bývalé trasy A pod Spree mezi stanicemi Märkisches Museum a Klosterstraße.

Vzhledem k průsakům vod byly tunely opatřeny jímacími jímkami a systémem čerpadel jako každá jiná podzemní dráha. Technologické vybavení, vzhledem k niveletě mělko pod terénem, zahrnovalo pouze systémy napájení vlaků a ostatních zařízení, železniční signalizaci atd. Elektřina byla přes měnírny přiváděna z místních elektráren. Během války tunely a stanice sloužily jako protiletecké kryty. Celkem měřil systém U-Bahn cca 80 km.

Možná se může zdát tento popis staveb příliš dlouhý a podrobný, přesto jsem přesvědčený, že pro pochopení toho, co se stalo, je nutný. V dalším díle tohoto miniseriálu se zaměřím na popis sekvence vedoucí k zatopení z čistě technického pohledu tak, jak vyplývá z různých dokumentů.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Petr Karafiát | středa 27.4.2016 20:58 | karma článku: 32,18 | přečteno: 2855x
  • Další články autora

Petr Karafiát

Komunistická pohádka o skvělých potravinách

Včera se objevila zpráva o tom, jak soudruzi na svých stránkách vynášejí do nebes kvalitu dřívějšího lančmítu a jak je to dnes, oproti době jejich vlády, vše špatné. Proto si dovolím několik poznámek ze života k danému tématu.

17.1.2017 v 9:40 | Karma: 47,27 | Přečteno: 15279x | Diskuse| Politika

Petr Karafiát

O Panence Marii ze Staroměstkého náměstí a české malosti

V poslední době, souvislosti s hrozbou islámského terorismu a migrace, naši představitelé neustále opakují mantru o ochraně evropských hodnot, dědictví a nevím co ještě. Přitom se chovají stejně, jako ti džihádisté.

24.10.2016 v 10:01 | Karma: 30,55 | Přečteno: 1010x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Karafiát

Tragický test jaderné bomby v SSSR v roce 1954 - následky

V poslední části svého vyprávění se budu zabývat následky zkoušky. I po padesáti letech si další generace lidí, a to vojáků i místních obyvatel, nesou s sebou následky tohoto šíleného experimentu.

1.9.2016 v 10:20 | Karma: 30,30 | Přečteno: 3638x | Diskuse| Věda

Petr Karafiát

Tragický test jaderné bomby v SSSR v roce 1954 - vlastní zkouška

V předcházejícím příspěvku jsem popsal přípravy na test atomové zbraně v SSSR, který si vyžádal tisíce lidských životů a svou brutalitou vzhledem k vlastním lidem se vymyká jakémukoliv srovnání. Zde je popis vlastního testu.

31.8.2016 v 12:12 | Karma: 30,81 | Přečteno: 4086x | Diskuse| Věda

Petr Karafiát

Tragický test jaderné bomby v SSSR v roce 1954 - příprava

O zkouškách amerických atomových zbraní toho bylo napsáno dost včetně mnoha dezinformací. V roce 1954 proběhl v SSSR v Orenburské oblasti test atomové zbraně, který si následně vyžádal desetitisíce lidských životů

31.8.2016 v 9:05 | Karma: 34,42 | Přečteno: 4222x | Diskuse| Věda
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Britská učitelka spala s žáky, s jedním otěhotněla. U soudu přiznala „chyby“

14. května 2024  20:57

O chybách a zničeném snu nyní u soudu v Manchesteru vypráví britská učitelka, kterou policie viní...

Přispěli straníci i známí miliardáři. Kdo dává politikům peníze na kampaň

16. května 2024

Premium Eurovolby se blíží a na sítích, v ulicích i debatách právě vrcholí boj o hlasy voličů. MF DNES se...

Honzu jsem neschovával, říká o partnerovi ředitel ČT Jan Souček

16. května 2024

Je brněnský patriot, ale když se stal generálním ředitelem České televize, musel se Jan Souček (49)...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Mluvit se bude o jednotě i Ukrajině. Putin přiletěl do Číny na státní návštěvu

15. května 2024  22:42

Ruský prezident Vladimir Putin přiletěl do Číny na státní návštěvu. Sejde se mimo jiné se svým...

Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness
Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness

Minulý týden jste soutěžili se sebamedem o kosmetiku pro nejmenší. Tento týden si pojďte zahrát o péči pro vás, a to konkrétně o řadu Anti-Redness,...

  • Počet článků 12
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3432x
Původní profesí inženýr a technik, který se ovšem zajímá i o věci netechnické a rád se o ně podělí s ostatními.

Seznam rubrik