Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pražský modrý mor se šíří

V Praze se nám na konci srpna zase rozšíří modrý mor. Nejedná se o nemoc v pravém slova smyslu ale o důkaz toho, jak naši zástupci nejsou schopni najít a realizovat řešení odpovídající civilizovanému světu.

O co tedy jde?

Koncem srpna se v Praze opět rozšíří tzv. zóny placeného stání. Tentokrát, po mnoha odkladech, postihnou velkou část souvislé zástavby Prahy 6, část Prahy 5 atd. Místní zastupitelstva se rozhodla vyjít vstříc svým voličům, místním obyvatelům, a nakonec prosadila instalaci těchto zón. Na ulicích se již objevují příslušné značky, staví automaty a malují čáry. No a lidé tleskají ručičkami, jak to těm přespolním natřeli. Magistrát v podstatě dělá mrtvého brouka a všichni čekají, že si to nakonec nějak sedne. Inu klídek a tabáček, jak je u nás obvyklé.

V čem je tedy problém?

Problém je v tom, že v podstatě od plyšové revoluce v roce 1989 nikdo komplexně neřeší dopravu v Praze a přilehlé části středočeské aglomerace. To, že dojde postupně k nárůstu počtu osobních automobilů a jejich využití, se dalo samozřejmě čekat. Na to nebylo třeba žádných hlubokomyslných úvah a studií, stačilo se podívat na západ od bývalé železné opony. To, že v Praze a okolí vznikne problém, se taky dalo čekat už jen z důvodu uvolnění územního plánování po roce 1990, kdy bylo řečeno, že si každá obec, i ta nejmenší, bude rozhodovat o územním plánu a tedy budoucí výstavě. Demokracie až na nejnižší úroveň, ovšem bez jakékoliv vyšší koordinace. A tak se dal očekávat problém, který se objevil na Západě před desítkami let, problém zvaný suburbanizace, neboli "rozpliznutí" měst do příměstské krajiny. A to postihlo i Prahu, Brno atd. Jak říkal můj americký kolega, z letadla Praha vypadá jak města v USA - downtown (centrum) a okolo roztažené "vilové" zástavby. A tak se vesele stavělo a nějak se zapomínalo na řešení dopravy.

Co s auty?

Češi bohatnou, i když to někteří, zejména levicoví proroci vidí jinak. Stupeň motorizace ve středočeské a pražské aglomeraci dosahuje úrovně nejvyspělejších amerických měst. Má to ale háček, nebo spíš dva. Prvním je, že chybí "americké" dálnice a silnice a druhým, že chybí "americká" parkoviště, resp. pracoviště vybavená těmi parkovišti. Praha měla velké štěstí v tom, že se jí obě světové války v podstatě vyhnuly (na rozdíl od měst třeba v Německu) a destrukce jimi způsobená byla minimální. K celkové "přestavbě" na "automobilový" standard proto nedošlo. Proto se objevil tak říkajíc nerudovský problém. Kam s nimi, když do Prahy denně dojíždí možná 100 až 200 tisíc pracovníků z okolí, lidé na služebních cestách, turisté? Řidiči odstavují auta kde se dá, to se samozřejmě nelíbí místním (kteří mají mnohdy auta, která k obživě ani nepotřebují, protože mají práci či obchod vzdálené pár zastávek MHD, ale spíše se jedná o společenský status atd.), a tak se zastupitelstva snaží vyhovět vox populi a modrý mor se rozšiřuje. Ten, kdo by měl hledat nějaké smysluplné řešení mlčí, případně neustále opakuje všelijaké chimérické plány. A problém se zvětšuje.

Jak z toho ven?

Češi jsou průkopníky slepých uliček, jak by pravil neuznaný génius Cimrman. A přitom se stačí podívat k našim sousedům. V SRN či Rakousku zcela perfektně funguje systém, kdy má řidič možnost za v porovnání k jeho mzdě či platu relativně malý peníz či dokonce zadarmo svůj automobil, pokud zrovna nebydlí kousek od stanice S-Bahn či podobného systému, odstavit a dále jet právě tímto prostředkem VHD. Funguje, nikoho to finančně neruinuje a centrům měst to odlehčí od zbytné dopravy. Chcete-li jet autem do centra a tam zaparkovat, tak to zaplatíte. To je v pořádku. Máte ale ekonomicky a potažmo časově vyhovující alternativu. Je to vaše volba. Vraťme se zpět do Prahy. Jaká je realita zde? Za skoro 30 let od plyšové revoluce naši géniové sedící v zastupitelstvech nebyli tento problém schopni vyřešit. Chybějí parkoviště či parkhausy P+R s dostatečnou kapacitou, systém S-Bahn se rodí v křeči, jakoby to byl první pokus na světě, přestože se nejedná primárně o technický problém, ale o pouhou koordinaci mezi několika státem či městem vlastněními organizacemi (a pak že veřejný sektor umí fungovat lépe než soukromý) a i co se technického stavu týče, tak jsme za těch skoro 30 let skoro nepokročili (někde jezdí stroje staré i padesát let). Trasy metra se doposud nepodařilo všude dotáhnout na periferie a vybavit příslušnými terminály. To vše za 30 let! Jediné co se umí dobře, je šířit modrý mor. Krátkodobě se uspokojí vox populi, vybere se další "uliční daň", které se možná rozfrcá za blbosti, místo toho, aby byla použita na stavbu P+R na periferii a jede se dál. Proč něco řešit, že. Show must go on!

Jak se problém neřeší.

Vrátím se zpět na začátek. Za měsíc se rozšíří modrý mor v Praze 6. To je klasický příklad toho, jak se věci neřeší, nebo spíš řeší "po česku". Před cca 10 léty tehdejší zastupitelstvo navrhovalo, po zásadním odporu místních v Praze 6 proti povrchovému vedení tzv. kladenské rychlodráhy, protáhnout zamýšlené prodloužení metra trasy A minimálně do lokality "Dlouhá Míle" poblíž křižovatky dnešní dálnice D0 a budoucího zaústění D7 od Kladna a Slaného s tím, že ve finále by vedlo až na letiště. Dávalo to smysl, dojíždějící řidiči měli svá vozidla odstavit tam a dále pokračovat metrem. Následně se počítalo s restrikcí IAD dále v centru, resp. omezení volného parkování. Jenže pak nastala lidová tvořivost a v prvním kroku, po nástupu nových "osvícenějších" zastupitelů, kteří logicky, jak to v Čechách bývá, se museli "vymezit" proti svým předchůdcům, akci prodloužení na Dlouhou Míli zarazili a zbylo torzo. Ale to nebylo vše. U stanice Nádraží Veleslavín měl být terminál zahrnující točnu autobusů s příslušným zázemím a velké parkoviště, nebo spíš parkhaus P+R pro několik set aut. I to osvícenci na magistrátu nakonec zarazili, takže dneska tam máme "shluk autobusových zastávek" v podstatě bez jakýchkoliv služeb (pominuli několik krámků v podchodu metra) s nosiči, kteří vynáší kufry na nástupiště z podchodu jak někde v Indii (to je reklama pro velkoměsto v Evropě) a bez jakéhokoliv P+R v okolí. Měla to nahradit tzv. rychlodráha, která není a ještě mnoho let, díky schopnostem příslušných úředníků, nebude, i kdyby se naši politici včetně ministra dopravy a předsedy vlády stavěli na hlavu a odstrkovali ušima. Co jde v Německu či jinde, nejde u nás. Modré zóny ale budou, co kdyby ti zlí mimopražští stále chtěli dojíždět do města. Jak říkal major Terazky: "Tak to musí být, tak je to správné!"

A kdy se problém vyřeší?

Tak to bych taky rád viděl. Ale když vidím "rychlost" přípravy stavby tzv. rychlodráhy či trasy metra D, tak asi tak pro naše vnoučata. Anebo se dobrovolně připojme k Německu. A bude to za několik let, a vše. Tam to totiž umí.

Autor: Petr Karafiát | středa 27.7.2016 15:03 | karma článku: 39,47 | přečteno: 5211x
  • Další články autora

Petr Karafiát

Komunistická pohádka o skvělých potravinách

Včera se objevila zpráva o tom, jak soudruzi na svých stránkách vynášejí do nebes kvalitu dřívějšího lančmítu a jak je to dnes, oproti době jejich vlády, vše špatné. Proto si dovolím několik poznámek ze života k danému tématu.

17.1.2017 v 9:40 | Karma: 47,27 | Přečteno: 15278x | Diskuse| Politika

Petr Karafiát

O Panence Marii ze Staroměstkého náměstí a české malosti

V poslední době, souvislosti s hrozbou islámského terorismu a migrace, naši představitelé neustále opakují mantru o ochraně evropských hodnot, dědictví a nevím co ještě. Přitom se chovají stejně, jako ti džihádisté.

24.10.2016 v 10:01 | Karma: 30,55 | Přečteno: 1010x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Karafiát

Tragický test jaderné bomby v SSSR v roce 1954 - následky

V poslední části svého vyprávění se budu zabývat následky zkoušky. I po padesáti letech si další generace lidí, a to vojáků i místních obyvatel, nesou s sebou následky tohoto šíleného experimentu.

1.9.2016 v 10:20 | Karma: 30,30 | Přečteno: 3635x | Diskuse| Věda

Petr Karafiát

Tragický test jaderné bomby v SSSR v roce 1954 - vlastní zkouška

V předcházejícím příspěvku jsem popsal přípravy na test atomové zbraně v SSSR, který si vyžádal tisíce lidských životů a svou brutalitou vzhledem k vlastním lidem se vymyká jakémukoliv srovnání. Zde je popis vlastního testu.

31.8.2016 v 12:12 | Karma: 30,81 | Přečteno: 4084x | Diskuse| Věda

Petr Karafiát

Tragický test jaderné bomby v SSSR v roce 1954 - příprava

O zkouškách amerických atomových zbraní toho bylo napsáno dost včetně mnoha dezinformací. V roce 1954 proběhl v SSSR v Orenburské oblasti test atomové zbraně, který si následně vyžádal desetitisíce lidských životů

31.8.2016 v 9:05 | Karma: 34,42 | Přečteno: 4221x | Diskuse| Věda
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Za výbuchy ve Vrběticích stojí Rusko. NCOZ kvůli nespolupráci kauzu odložila

29. dubna 2024  11:12,  aktualizováno  14:24

Kriminalisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) odložili případ výbuchů skladů...

Macron nabízí sdílení jaderných zbraní pro obranu EU, nechce být vazalem USA

29. dubna 2024  14:08

Důvěryhodná evropská obrana by měla jít nad rámec ochrany, kterou už poskytuje Severoatlantická...

MF DNES má nominaci na Novinářskou cenu. Zaujal rozhovor s trampem na koni

29. dubna 2024  14:07

Nadace OSF zveřejnila seznam nominovaných na Novinářskou cenu 2023. V soutěžní kategorii Regionální...

Náraz do stromu odmrštil auto přes silnici, řidička nadýchala více než promile

29. dubna 2024  14:03

Opilá řidička havarovala v sobotu nad ránem na Jindřichohradecku. Po několika nárazech do stromů...

  • Počet článků 12
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3432x
Původní profesí inženýr a technik, který se ovšem zajímá i o věci netechnické a rád se o ně podělí s ostatními.

Seznam rubrik